"Jeg er enormt fagligt stolt af den forskel, vi sammen gør hver dag for vores borgere"
Ninette Møller er social- og sundhedsassistent med blik for ’sine’ borgere – og fagligheden uden på tøjet.

Ninette sætter pris på at have ansvaret for at give borgerne dét, de har brug for. Med ledelsesmæssig opbakning til, at hun, som er tættest på praksis, ved, hvad situationen kalder på:
– Ledelsen stoler på, at vi er gode til dét, vi gør. At hjælpe den enkelte borger med sygefaglige behov, psykisk støtte, struktur – eller hvad der skal til for at få hverdagen til at fungere med bedst mulig livskvalitet – er enormt vigtigt og givende. Det er grunden til, at jeg er i faget. Du får bare noget igen lige med det samme og gør en forskel for dine borgere hver eneste dag, siger Ninette.
Fokus på faglig udvikling
Det tværfaglige samarbejde mellem hjælpere og assistenter er rigtig tæt, og der er stor gensidig respekt for hinandens perspektiv på borgerne. Flere gange ugentligt er der tværfaglige møder om borgernes situation mellem hjælpere, sygeplejersker og ergoterapeuter. Og det gør alle dygtigere.
Det er i det hele taget afgørende for Ninette, at hun fortsat kan udvikle sig fagligt, så borgerne kan få gavn af den nyeste viden på områder som sårpleje og diabetes:

Der er gode muligheder for kompetenceudvikling, faglige løft og opdatering på metoder her i Horsens. Jeg har for eksempel været inde på sygehuset til en opdatering om diabetes. Det har nu betydet, at vi har ændret de nål-typer, vi bruger til vores borgere.
Gode, fagligt dygtige kolleger betyder alt for en god arbejdsplads. Derfor er en stærk onboarding noget, der virkelig ligger Ninette på sinde. Det, at tage vel imod nye medarbejdere, hjælpe dem til at lande godt, svare på spørgsmål og afklare tvivl, har stor betydning for både de nye kolleger og for borgerne.
– Det er så vigtigt at have tid til de nye, for der er så mange små, skøre ting, man skal have styr på. Det er afgørende at føle sig set og anerkendt – og mærke, at der ikke er en forventning om, at man ved alt, og at man gerne må stille spørgsmål. Bare det, at der er en person, man som ny altid kan ringe til, gør en stor forskel, siger hun.
Ninette har nu meldt sig som mentor for at støtte den gode onboarding af nye kolleger:

Det er godt med en fast procedure for, hvordan vi tager imod nye kolleger. En god start bidrager til en god oplæring, som er en vigtig forudsætning for, at nye medarbejdere bliver til gode kolleger, der har lyst til at blive længe hos os.
Hjælp til at få kalenderen til at gå op
For Ninette og hendes kollegaer er det vigtigt, at der er mulighed for fleksibilitet, når vagtplanen skal lægges. Det lykkes ikke altid, men vagtplanlæggerne gør sig umage med at imødekomme individuelle ønsker:
– Det skaber større tryghed at vide, hvad man har. Nogle foretrækker aftenvagter, som giver mere økonomisk. Jeg har små børn og har fået lov til kun at have dagvagter og hver tredje weekend, forklarer Ninette.
Forskellige livsfaser og livssituationer kan kalde på forskellige typer af set-up og fleksibilitet:
– I min livsfase er 37 timer rigeligt – og det respekterer og forstår både min planlægger og leder. Jeg går ikke og bliver bange for pålagte aften- og nattevagter. Der er stor respekt for kollegernes familieliv i forhold til nedsat tid, mødetider og den slags, siger Ninette.